Prima experienta cu o drona quadcopter.

Acum o luna si ceva pe cand eram inca in Germania, am fost la un RC-Flohmarkt (targ de vechituri), organizat intr-un sat aflat in apropierea localitatii unde am locuit.
Printre sutele de aeromodele cu aripa fixa, elicoptere, rovere si barcute, erau si cativa vanzatori cu drone multicopter.

Initial, mi-am dorit sa achizitionez un avion din polistiren sau balsa, slow-flyer, numai bun pentru incepatori ca mine, dar dupa un mic brainstorming, mi-am dat seama ca un avion nu ma prea avantajeaza din cauza dimensiunilor aripilor si a fuselajului, in special daca as vrea sa il transport pana in Romania.

In fine, am ramas la ideea cu quadcopterele. In tot targul de modelism, existau cateva drone quad de vanzare, atat camera-drone, respectiv drone de racing. Intentia mea este aceea de a incepe un mic proiect legat de preluarea de imagini aeriene, deci dronele de racing, desi au mici dimensiuni, nu sunt tocmai potrivite pentru acest scop pentru ca au un timp de zbor relativ limitat, plus ca nu se prea poate monta un gimbal cu o camera pe acestea.

Astfel, am achizitionat un quad din seria 450 cu motoare 2212 T13 930KV, elice 9047, ESC-uri de 30A cu firmware SimonK, flightcontroller Ardupilot APM 2.6 cu GPS si compas extern. Din pacate (si din fericire), drona nu avea acumulator, asa ca a trebuit sa cumpar un acumulator de 3000mAh, 3S, rata de descarcare 30C. Dupa doua zboruri de proba, am mai cumparat doi acumulatori de 4000mAh fiecare, tot 3S, pentru ca in afara de autonomie, as vrea sa am posibilitatea de a zbura cel putin 30minute cu FPV (sistem care trebuie sa soseasca din China, cel tarziu anul viitor).

14601049_1206191082775720_7766494577740882082_n

edited_1476000319383

Dupa cum se poate observa in poza, elicele nu sunt intr-o stare tocmai buna, asa ca am comandat tot de la prietenii nostri chinezi patru perechi de elice 9047. Intre timp, am reusit sa le cam fac praf dupa primul test cu drona, aici in Romania. Asa am invatat doua lucruri foarte importante:
1. Nu zbori drona cand adie vantul –  la sol pare ca adie, dar la inaltime curentii de aer sunt mult mai puternici.
2. GPS-ul sau mai exact modul RTL(return to land) te poate scapa de grija de a pierde drona – eu era sa o scufund in raul Jiu, pentru ca am facut greseala de a zbura pe vant langa o intindere mare de apa. Norocul imens a fost ca am reactivat GPS-ul inainte de a iesi la zbor, pentru ca in Germania am fost nevoit sa zbor fara GPS lock din cauza norilor.

Din pacate pana cand nu vor sosi elicele de schimb, drona va sta la caldurica, mai ales ca e si frig si acumulatorii Li-Po nu se prea impaca bine cu vremea rece.

pixlr_20161114182703481.jpg

Asta a fost tot despre drona, multumesc pentru atentie si… nu. Inca nu am terminat.
Doar pentru ca quadcoperul e scos din uz pentru moment, asta nu inseamna ca voi lua pauza de la zburat, chiar si daca vorbim de zbor virtual.
Radiocomanda pe care o folosesc cu „lustra” este FlySky i6. Inainte sa o folosesc la zbor, am dat o cautare pe google si am aflat ca exista firmware imbunatatit pentru aceasta. Acest FW iti permite sa extinzi numarul de canale de la 6 pana la 10, plus ca poti face combinatii de comutatoare cu potentiometre pentru a avea mai multe functii.
O combinatie de comutatoare, descrisa AICI am folosit si eu pentru a selecta intre cele 6 moduri de zbor pe care le suporta Arducopter 2.6.
O alta chestie interesanta legata de radiocomanda FS i6 este ca nu ai nevoie de cabluri speciale pentru programarea firmware-ului sau pentru simulator. Cand am reprogramat transmitatorul am folosit schema asta (luata de aici):

687474703a2f2f342e62702e626c6f6773706f742e636f6d2f2d3863415a614d72786f37452f564f666867347263786c492f41414141414141414464342f4d516d452d58592d4f6f302f73313630302f666c79736b792d6469792d6361626c652e6a7067

Pentru simulator am realizat un adaptor dintr-un cablu cu mufe S-Video sau mini-DIN-4 si un conector pentru jack audio de 3,5mm. Dupa taierea cablului si verificarea fiecarui fir in functie de pozitia pinilor pe conector, am lipit firul GND la terminalul corespunzator inelului GND al jack-ului audio si firul pentru semnal PPM la unul dintre terminalele corespunzatoare pentru semnal audio stereo (L, R sau L+R). Dupa testarea continuitatii, am folosit hotglue pentru a izola lipiturile cu fludor si firele expuse.

pixlr_20161126161940312_20161126162052733

Adaptorul creat este folosit pentru a conecta radiocomanda la portul pentru microfon al computerului. Semnalul PPM este interpretat de un program numit SmartPropoPlus (din motive peculiare, site-ul este restrictionat de catre google pentru ca, cica ar contine virusi…ciudat), care poate comanda un simulator precum FreeRider, RCDeskPilot sau Drone Racing Simulator.

Mentionez ca inainte de primul zbor din Germania, am realizat un montaj improvizat pentru a vedea cum este feedback-ul unui quadcopter si evident, pentru a evita o prabusire cu pagube insemnate.

20161016_124846_hdr

In final, as vrea sa le multumesc colegilor de pe Facebook, din grupurile FPV-Romania si Drone multirotor in Romania, pentru sfaturile si ideile nepretuite pe care le ofera comunitatii din care am inceput sa fac si eu parte, de putin timp.
Si acum cateva secvente din primul zbor, care a durat aproape 14 minute cu baterie de 3000mAh.

Va multumesc pentru timpul petrecut pe pagina mea 🙂

Lasă un răspuns

